Tegoroczna konferencja Fundacji Artykuł 25 i Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie obejmuje zagadnienia z zakresu inspirowania wśród uczniów postaw otwartości i szacunku wobec Innego kształtowania krytycznego myślenia w stosunku do przekazów medialnych oraz teorii spiskowych utrwalających stereotypy i uprzedzenia, a także uczenia metod naukowych, budzących nie tylko ciekawość świata, ale także chęć budowania przyszłości opartej na zasadach solidarności, równości i współpracy.

naglowek jpg

Podczas konferencji szczególną uwagę zwrócimy na zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii, antropologii oraz biologii człowieka w przeciwdziałaniu dyskryminacji na różnych etapach kształcenia dzieci i młodzieży. Wiedza na temat zachowań człowieka i jego natury wyposaży nauczycieli nie tylko w nowe umiejętności i metody zapobiegania przejawom dyskryminacji, ale także pozwoli im na realizację tematów z zakresu edukacji globalnej.

Informacje o świecie i bieżących wydarzeniach czerpiemy coraz częściej z mediów, zwłaszcza z internetu. Wydawałoby się, że dostęp do wiedzy jest dziś nieograniczony i łatwy, jednak okres pandemii oraz przymusowej izolacji pokazał, jak trudno w gąszczu artykułów wyłuskać rzetelne informacje. Samozwańczy „eksperci” prześcigają się w dobrych radach, a „najnowsze badania” stały się zaklęciem potwierdzającym każdą teorię. Pseudonauka i teorie spiskowe służą jako klucz do tłumaczenia współczesnych zjawisk. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak to się stało, a także jak zachęcić uczniów do krytycznego myślenia dając im narzędzia do obalania tzw. fake newsów.

Wskażemy grzechy masowych mediów, które często przedstawiają informacje wyrwane z kontekstu, niedające pełnego obrazu danej sytuacji lub kreujące zupełnie nową, fikcyjną rzeczywistość. Zaproszeni przez nas dziennikarze i filozofowie opowiedzą o dziennikarstwie, które chcielibyśmy promować wśród młodzieży: wykorzystującym naukę, wieloletnie zbieranie materiałów i rzetelność połączoną z pasją.

Będziemy rozmawiać także o kodach kulturowych i narracji współczesnej młodzieży, mając nadzieję, że dzięki temu będziemy mogli nie tylko lepiej się komunikować, ale przede wszystkim działać wspólnie na rzecz bardziej sprawiedliwego świata.

WSZYSTKIE WYKŁADY ODBĘDĄ SIĘ ONLINE!

Udział w konferencji jest bezpłatny.
Obowiązują wcześniejsze zapisy: 
Dorota Obalek-Bylak, tel. 797-400-438, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

PROGRAM 

 

21.11.2020, sobota

10.30–11.00

Powitanie

Krystyna Milewska, Aleksandra Antonowicz-Cyglicka, Dorota Obalek-Bylak

11.00-12.45

Człowiek, czyli wredna małpa? Ludzka natura a uprzedzenia i stereotypy 

prof. Bogusław Pawłowski (Uniwersytet Wrocławski) i Tomasz Ulanowski (dziennikarz naukowy „Gazety Wyborczej”)

13.00–14.45

Teorie spiskowe i pseudonauka, czyli co można znaleźć w internecie i jak się dowiedzieć, czy to prawda?

dr Łukasz Lamża (Centrum Nauki Kopernik)

15.00-16.00

Pięknie się różnić, mądrze być podobnym. O pożytkach dostrzegania podobieństwa między ludźmi

prof. Wiesław Łukaszewski (Uniwersytet Zielonogórski i Polska Akademia Nauk)

 

22.11.2020, niedziela

11.00–13.00

Co ma antropologia do antropocenu?

Tomasz Ulanowski (dziennikarz naukowy „Gazety Wyborczej”)

Spotkanie poprowadzi Aleksandra Antonowicz-Cyglicka (Fundacja Artykuł 25)

13.00–15.00

Scenariusze przyszłości i nadzieja dla antropocenu

prof. dr hab. Ewa Bińczyk (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)

 

23.11.2020, poniedziałek

17.30–19.30

Nieobecne w polskich mediach historie z kontynentu afrykańskiego i ich uniwersalny charakter

Filip Skrońc (reporter, dziennikarz, autor książki „Nie róbcie mu krzywdy”)

 

24.11.2020, wtorek

17.30–19.30

Jak efektywnie motywować wykorzystując zasoby kulturowe ucznia

Agata Sosnowska (Warszawskie Centrum Rozwoju /Языковая школа /Polish for Foreigners School)

 

25.11.2020, środa

17.30-19.30

Big Data, mikrotargetowanie, propaganda.  Jak krytycznie patrzeć na informacje w dobie globalizacji

dr Paweł Cywiński (Uniwersytet Warszawski)

 

26.11.2020, czwartek

17.30–19.30

Uczniowie i uczennice – świadomi obywatele. Jak działając lokalnie zmieniać sytuację globalnie

Alina Czyżewska (Watchdog Polska)

 

27.11.2020, piątek

17.30–19.30

„We make the road by walking" – kody kulturowe, polityki głosu i pedagogie oporu. Nowe narracje i młodzież

dr hab. Paweł Rudnicki (Dolnośląska Szkoła Wyższa)

 

28.11.2020, sobota

10.00–11.30

Wyzwania globalne w książkach dla najmłodszych

Małgorzata Narożna (Księgarnia FiKa)

 

PRELEGENCI I PRELEGENTKI

 

prof. Bogusław Pawłowski – kierownik Katedry Biologii Człowieka na Uniwersytecie Wrocławskim, w latach 2006–2010 dyrektor Zakładu Antropologii Polskiej Akademii Nauk. Współzałożyciel i przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nauk o Człowieku i Ewolucji (PTNCE). Laureat nagrody Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych – Naukowiec Przyjazny Mediom. Zajmuje się ewolucją oraz podłożem ludzkich zachowań i preferencji. Od 2020 roku przewodniczący międzynarodowego towarzystwa naukowego EHBEA (European Human Behaviour and Evolution Association). 

 

Tomasz Ulanowski – dziennikarz naukowy „Gazety Wyborczej”, jest autorem książek popularnonaukowych oraz tłumaczem. Pisze o antropocenie, zmianach klimatu (czasem nawet o pogodzie), środowisku, przyrodzie, ewolucji, antropologii i Kosmosie. Razem z prof. Bogusławem Pawłowskim, biologiem człowieka, wydał książkę „Nagi umysł. Dlaczego jesteśmy, jacy jesteśmy. Ludzka natura bez złudzeń”. W 2019 roku ukazała się jego książka „O powstawaniu Polaków”.

 

prof. dr hab. Ewa Bińczyk – pracuje w Katedrze Filozofii Praktycznej w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się współczesną filozofią środowiskową, filozofią nauki i techniki, studiami nad nauką i technologią oraz kontrowersjami w nauce. Jest autorką książki „Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocen”, która w 2019 roku była nominowana do Nagrody im. Długosza, a także wskazana jako jedna z „20 książek do czytania w XXI wieku” (Lista Międzynarodowego Czytania, akcja „Polityki” i Teatru Studio, wrzesień 2019). Stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2005), Fundacji Fulbrighta (2006–2007), laureatka stypendium tygodnika „Polityka” „Zostańcie z nami” (2010).W 2016 roku odbywała staż na Uniwersytecie Harvarda (Katedra Historii Nauki).

 

prof. Wiesław Łukaszewski – wybitny autorytet w dziedzinie psychologii osobowości i psychologii społecznej. Autor licznych książek i artykułów naukowych. Znany popularyzator psychologii. Wieloletni przewodniczący Komitetu Nauk Psychologicznych Polskiej Akademii Nauk. Wieloletni wykładowca Uniwersytetu SWPS w Sopocie i we Wrocławiu. Prowadził badania na temat teorii czynności, osobowości, psychologii motywacji, a także psychologii społecznej. Opublikował kilkanaście książek, m.in. „Osobowość; Struktura i funkcje regulacyjne, Wytrwałość w działaniu, Pięknie się różnić, mądrze być podobnym”.

 

Alina Czyżewska – aktorka teatralna, działaczka polityczno-społeczna, aktywistka, pracuje w Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska. Jest współzałożycielką i jedną z liderek ruchu Ludzie dla Miasta. W trakcie kryzysu migracyjnego w 2017 roku pojechała na wyspę Lesbos, gdzie jako wolontariuszka w obozie dla uchodźców przygotowała cykl listów opisujących faktyczną sytuację, jaką zastała na miejscu, obalając tym samym stereotypowe obrazy prezentowane w mediach dotyczące uchodźców.

 

dr Łukasz Lamża – dziennikarz naukowy i filozof, członek redakcji „Tygodnika Powszechnego”, pracownik Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dwukrotnie nominowany do nagrody Grand Press w kategorii „Dziennikarstwo specjalistyczne” za artykuły prasowe na temat pseudonauki i medycyny alternatywnej. Autor książek „Przekrój przez Wszechświat” oraz „Wszechświat krok po kroku”. Za książkę „Światy równoległe. Czego uczą nas płaskoziemcy, homeopaci i różdżkarze” otrzymał Złotą Różę – nagrodę przyznawaną przez Festiwal Nauki za najlepszą książkę popularnonaukową.

 

dr hab. Paweł Rudnicki – pedagog, politolog, profesor na Wydziale Studiów Stosowanych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej; wiceprzewodniczący Rady Akademickiej DSW oraz dyrektor Szkoły Doktorskiej DSW. Naukowo zajmuje się pedagogiką krytyczną, edukacją alternatywną oraz edukacyjnymi wymiarami działań organizacji pozarządowych i grup nieformalnych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się tematyką m.in. edukacji globalnej, edukacji antydyskryminacyjnej oraz praw człowieka. Autor monografii: „Oblicza buntu w biografiach kontestatorów…” (2009), „Pedagogie małych działań. Krytyczne studium alternatyw edukacyjnych” (2016), współautor (z M. Pogorzelską) „Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek” (2020).

 

dr Paweł Cywiński – doktor nauk społecznych, geograf, orientalista i kulturoznawca, wykładowca na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, prezes Fundacji Polska Gościnność, współtwórca post-turysta.pl, uchodźcy.info oraz Chlebem i Solą, redaktor w „Magazynie Kontakt”, data scientist i strateg w firmie Pacyfika. Współtwórca kampanii wyborczych różnych kandydatów do europarlamentu, parlamentu i na urząd prezydenta RP. Za różnego rodzaju kampanie otrzymał od Amnesty International Pióro Nadziei, był finalistą nagrody Polskiej Rady Biznesu im. Andrzeja Czerneckiego, a projekty, które współtworzył, otrzymywały takie nagrody jak Intercultural Achievement Award, Nagrodę Gazety Stołecznej czy S3KTOR Grand Prix Miasta Stołecznego Warszawy. Był również finalistą Traveler National Geographic w kategorii Społeczna Inicjatywa w latach 2016 i 2019.

 

Filip Skrońc – reporter, fotograf i twórca wideo. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa UW ze specjalizacją w fotografii prasowej oraz stosunków międzynarodowych w Collegium Civitas. Współzałożyciel RATS Agency. Publikował w „Gazecie Wyborczej”, „Przekroju”, „Kontynentach” i magazynie „MaleMAN”. Laureat konkursu na reportaż im. Maćka Szumowskiego, finalista Nagrody „Newsweeka” im. Teresy Torańskiej i konkursu stypendialnego dla młodych dziennikarzy im. Ryszarda Kapuścińskiego. Za materiał z Tanzanii otrzymał nagrodę w konkursie BZ WBK Press Foto. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii sztuki wizualne.

 

Agata Sosnowska – od 2013 roku wraz z mężem prowadzi rodzinną szkołę języka polskiego dla cudzoziemców. Jej uczniowie pochodzą z całego świata, od kilku lat najczęściej z Ukrainy. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i trener aktywizujący społeczność lokalną do integracji międzykulturowej.

 

Małgorzata Narożna – pasjonatka literatury dziecięcej. Księgarka, współtwórczyni księgarni FiKa, która otrzymała nagrodę za upowszechnianie czytelnictwa w konkursie Polskiej sekcji IBBY w konkursie Książka Roku 2018. Zrealizowała wiele projektów animujących czytelnictwo oraz wspierających nauczycieli w edukacji globalnej najmłodszych. 

 

Udział w konferencji jest bezpłatny. Obowiązują wcześniejsze zapisy: 

Dorota Obalek-Bylak, tel. 797-400-438, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  

Projekt jest realizowany przez Fundację Artykuł 25 i Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie w ramach 6. edycji projektu „Spotkanie z Innym” promującego szacunek i solidarność względem innych kultur.

Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP