Od października do listopada 2020 Fundacja Artykuł 25 oraz Muzeum Narodowe w Szczecinie zapraszają uczniów szkół średnich i nauczycieli z województwa zachodniopomorskiego do udziału w projekcie "Spotkanie z Innym", dotyczącym praw człowieka i problemów globalnych. W ramach projektu będą realizowane zajęcia w szkole i w Muzeum Narodowym w Szczecinie.
Szanowni Państwo, ponieważ zdajemy sobie sprawę z obecnej sytuacji epidemiologicznej i ograniczeń wynikających z przestrzegania reżimu sanitarnego w szkole, jesteśmy otwarci również na Państwa propozycje dotyczące przeprowadzenia zajęć w szkole, które mogą się odbyć również online. Wystarczy się z nami skontaktować, a postaramy się dopasować formę zajęć do Państwa potrzeb.
Zajęcia składają się z dwóch części: pierwsza prowadzona jest w szkole i może się odbyć w wersji tradycyjnej lub w formie spotkania online prowadzonego za pomocą platformy zoom lub teams. Ta część trwa około półtorej godziny (dwie godziny lekcyjne). Nauczyciel może wybrać jeden z czterech proponowanych scenariuszy zajęć dla uczniów:
1. Spotkanie z Innym jako wyzwanie XXI wieku
W trakcie spotkania uczniowie poznają problemy globalne dotyczące praw człowieka. Skorzystają z tekstu Ryszarda Kapuścińskiego, wygłoszonego z okazji otrzymania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2004 roku.
2. Wyzwania współczesnego świata czytane ze zrozumieniem – problem głodu strukturalnego
Zajęcia dotyczą zjawiska głodu strukturalnego, który utrudnia mieszkańcom krajów globalnego Południa planowanie własnego rozwoju. Lekcja ma za zadanie pogłębić rozumienie tego zjawiska, nierozerwalnie związanego ze światową gospodarką, w tym rynkiem produkcji i dystrybucji żywności, oraz globalną polityką, szczególnie relacjami między krajami globalnej Północy i Południa. Zakwestionowane zostanie również stereotypowe przekonanie o bierności najbiedniejszych mieszkańców Ziemi.
3. Badania DNA w walce ze steoretypami
W ramach spotkania opowiemy o Projekcie Genograficznym – zakrojonym na globalną skalę wspólnym przedsięwzięciu Towarzystwa National Geographic i IBM, którego celem było zrekonstruowanie prehistorycznych tras migracji człowieka na podstawie informacji zawartych w DNA. W trakcie zajęć młodzież dowie się, jak dzięki genetyce możemy obalać stereotypy dotyczące pochodzenia, narodowości czy koloru skóry, jednocześnie pokazując, jak niewiele wiemy o sobie i swoich przodkach, a z jaką łatwością szufladkujemy innych tylko dlatego, że się od nas różnią.
4. Inny. Nie znam, boję się, zwalczam. O mechanizmie dyskryminacji, który jest nam do niczego niepotrzebny i różnicach, które … nie istnieją?
Zajęcia, wykorzystując opowiedziane przez Filipa Skrońca historie z Afryki Wschodniej, nie tylko pokażą uczniom uniwersalny i destrukcyjny mechanizm piętnowania inności, lecz także poszerzą ich rozumienie tego, co obecnie dzieje się w Afryce, w polskich mediach i w szkole, wciąż najczęściej stereotypowo traktowanej jako martwa przestrzeń. Mimo że podjęty w książce temat piętnowania albinosów nie jest łatwy ani przyjemny, dzięki lekcji uczniowie zrozumieją, że omawiany kontynent jest tak samo pełen postępowych innowacji, jak i poważnych problemów społecznych czy dyskusji rozpalających całe społeczeństwa. Pokażemy afrykańskie kampanie społeczne oraz działania tamtejszych aktywistów. Drugim, tak samo ważnym celem spotkania, będzie dyskusja o tym, czym jest dyskryminacja. W ramach pracy warsztatowej będziemy pokazywać korzyści z przyjęcia globalnej perspektywy „My”, nie unikając również dyskusji o problemie rywalizacji i dyskryminacji wśród młodzieży.
Druga część projektu odbywa się w MUZEUM NARODOWYM W SZCZECINIE, gdzie uczniowie wraz z nauczycielem wezmą udział lekcji muzealnej trwającej 1,5h (2 godziny lekcyjne). Młodzież zostanie oprowadzona po wystawach prezentujących sztukę Afryki Zachodniej przez kustosza. Lekcja została specjalnie przygotowana dla uczniów biorących udział w projekcie, a muzealnicy prowadzący zajęcia wykorzystają filmy i eksponaty, które na co dzień znajdują się w magazynach muzealnych. Lekcja ma również na celu przełamanie stereotypowego obrazu Afryki jako prymitywnego monolitu kulturowego. W trakcie zajęć w muzeum edukatorzy będą również opowiadać młodzieży o najciekawszych trendach we współczesnej sztuce, kulturze i modzie krajów Afryki Zachodniej.
Lekcja odbywa się w reżimie sanitarnym w Muzeum Narodowym w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3.
Przyjmujemy grupy do maksymalnie 36 osób.
Zajęcia mogą się odbyć do końca 2021 roku.
Zbiory afrykańskie Muzeum Narodowego w Szczecinie liczą ponad 36 tys. eksponatów, z czego około 25 tys. to zabytki archeologiczne z epoki kamienia. Kolekcja etnograficzna należy do jednej z największych w Polsce. Wyróżnia się tym, że w całości została zgromadzona po roku 1945, w dużym stopniu w wyniku badań prowadzonych w Afryce Zachodniej przez pracowników Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Zajęcia prowadzą: Aleksandra Antonowicz-Cyglicka, Dorota Baumgarten-Szczyrska i Dorota Obalek-Bylak
Zapisy
Dorota Obalek-Bylak
tel. 797 400 438
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
O udziale w projekcie decyduje kolejność zgłoszeń
Projekt jest realizowany przez Fundację Artykuł 25 i Muzeum Narodowe w Szczecinie w ramach 6. edycji projektu „Spotkanie z Innym” promującego szacunek i solidarność względem innych kultur.
Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP
ZAPRASZAMY!