Scenariusz zajęć "Inny. Nie znam, boję się, zwalczam. O mechanizmie dyskryminacji, który jest nam do niczego niepotrzebny i różnicach, które … nie istnieją" kierowany jest do uczniów szkół średnich. Został stworzony na podstawie książki Filipa Skrońca „Nie róbcie mu krzywdy” oraz książki Wiesława Łukaszewskiego „Pięknie się różnić mądrze być podobnym. O pożytkach dostrzegania podobieństwa między ludźmi”. Książka Filipa Skrońca pokazuje tragiczne historie piętnowania osób z albinizmem w Tanzanii. Czytając je trudno uwierzyć, że albinizm będący przecież kolejną chorobą genetyczną, może być przyczyną życia w prześladowaniu i ciągłym niebezpieczeństwie. Scenariusz zajęć z pomocą historii spisanych przez Filipa Skrońca w Afryce Wschodniej, pokazuje uczniom uniwersalny i destrukcyjny mechanizm piętnowania inności, lecz także poszerzy ich rozumienie tego, co obecnie dzieje się na kontynencie afrykańskim, który w polskich mediach i w szkole wciąż najczęściej stereotypowo traktowany jest jako martwa przestrzeń. Mimo, że podjęty w książce temat piętnowania osób z albinizmem nie jest łatwy ani przyjemny, za pomocą scenariusza uczniowie zrozumieją, że kontynent afrykański jest tak samo pełen postępowych innowacji, jak i poważnych problemów społecznych oraz dyskusji rozpalających całe społeczeństwa. Pokażemy konkretne kampanie społeczne i działania aktywistów z kontynentu afrykańskiego i w ten sposób poszerzymy horyzont myślenia o Afryce.
Drugim, tak samo ważnym celem scenariusza jest dyskusja o tym, czym jest dyskryminacja. Wskażemy na mechanizm dyskryminacji, za którym stoi manipulacja i zaktywizujemy uczniów do krytycznego spojrzenia na to, co jest podstawą dyskryminacji: przeświadczenia o istnieniu różnic uniemożliwiających dialog, zrozumienie, współistnienie. Wykorzystamy do tego książkę wybitnego psychologa Wiesława Łukaszewskiego. W ramach pracy warsztatowej będziemy pokazywać korzyści z przyjęcia globalnej perspektywy „My”, nie unikając również dyskusji o problemie rywalizacji i dyskryminacji wśród młodzieży.