Na jesień 2014 r. przygotowaliśmy cykl działań dla szczecińskiej młodzieży pod hasłem „Inny to zwierciadło, w którym się przeglądam”. Organizujemy zajęcia w szkołach ponadgimnazjalnych w Szczecinie, w trakcie których będziemy rozmawiać o tym, jak rozumiemy problemy globalne używając tekstu R.Kapuścińskiego Spotkanie z Innym jako wyzwanie XXI wieku R.Kapuściński. Po zakończeniu cyklu, scenariusz zajęć (90 minut) będzie opublikowany online i gotowy do wykorzystania przez zainteresowanych nauczycieli. Nauczycieli i uczniów zainteresowanych zorganizowaniem u siebie zajęć, zapraszamy do kontaktu z nami!
Po co to robimy?
Tematy takie jak bezpieczeństwo globalne, ochrona praw człowieka w krajach Globalnego Południa, rozwój z poszanowaniem pojemności środowiskowej planety czy też partnerskie relacje między krajami biednymi i bogatymi, wydają się egzotyczne i niezrozumiałe, dopóki nie poukładamy sobie w głowie podstawowych spraw, takich jak:
Szacunek dla innych kulturowo społeczeństw.
Zrozumienie współzależności globalnych między naszym dobrobytem a sytuacją krajów biedniejszych.
Solidarność z innymi przejawiająca się uznaniem prawa wszystkich ludzi do rozwoju zapewniającego realizację podstawowych potrzeb.
Jak wskazują badania opinii publicznej, postawy ksenofobiczne w Polsce w największym stopniu dotyczą społeczeństw odmiennych kulturowo oraz o niższym poziomie rozwoju społeczno-ekonomicznego (wnioski z badania CBOS, 2014). To powoduje, że tłumaczenie problemów krajów Południa jest pozbawione niezbędnej podstawy – postawy szacunku i zrozumienia innych ludzi, ich kultur i sposobu życia. O tym właśnie chcemy rozmawiać, a dopełnieniem zajęć będzie zaproszenie do wizyty w Muzeum Narodowym w Szczecinie na lekcję muzealną pt. Etnografia Afryki połączoną ze zwiedzaniem wystaw afrykańskich.
Jak się z nami skontaktować w celu zamówienia zajęć?
Zainteresowanych nauczycieli czy uczniów prosimy o kontakt emailowy – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., bądź telefoniczny z Olą Antonowicz (691 694 684) lub Dorotą Obalek (691 100 047). Jedynym zadaniem do wykonania będzie ustalenie dogodnego dla wszystkich terminu zajęć. My zapewniamy materiały, prowadzenie 90-minutowych zajęć oraz… bilety do Muzeum Narodowego na lekcję muzealną!
O zajęciach
Scenariusz będzie się opierał na wykładzie R.Kapuścińskiego pod tym samym tytułem, wygłoszonym z okazji otrzymania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2004 r. W scenariuszu zawarte zostaną elementy filozofii (E.Levinas – spotkanie z Innym jako „wydarzenie fundamentalne” w życiu człowieka), antropologii (B.Malinowski – teza relatywizmu kulturowego jako wyraz równouprawnienia wszystkich kultur), dziennikarstwa (R.Kapuściński, obraz obcego kontynentu okiem reportera). Będzie on wykorzystywał nowoczesne metody edukacyjne (zabawy dramowe, np. zabawa pt. „Jak Inny/a jestem dla Innego?” polegająca na wcieleniu się w rolę Innego i znalezieniu jak najwięcej dziwnych elementów w nas samych), lecz będzie także prowokował do krytycznego myślenia i wyciągania wniosków.
Zwróćmy uwagę, że pojęcie Inny jest najczęściej określane z punktu widzenia białego, Europejczyka. Ale dziś idę przez wieś w górach Etiopii, biegnie za mną gromada dzieci pokazujących mnie palcem, rozbawionych i wołających: Ferenczi! Ferenczi! To znaczy właśnie – obcy, inny. Oto przykład dehierarchizacji świata i jego kultur. Że, co prawda, Inni są inni,ale dla tych Innych to Ja właśnie jestem Inny. W tym sensie wszyscy jedziemy na jednym wozie. Wszyscy mieszkańcy naszej planety jesteśmy Inni wobec Innych – Ja wobec Nich, Oni wobec Mnie. (fragment wykładu R.Kapuścińskiego)
p.s. Wkrótce ogłosimy też konkurs dla uczniów szczecińskich liceów na kartkę świąteczną promującą szacunek i solidarność względem innych kultur oraz społeczeństw zakończony produkcją i dystrybucją 1000 kartek świątecznych z przekazem globalnym. Szukajcie informacji na naszej stronie!
Działania są częścią projektu pt.: „Inny to zwierciadło, w którym się przeglądam – cykl działań edukacyjnych promujących szacunek i solidarność względem innych kultur oraz społeczeństw, skierowany do szczecińskiej młodzieży”, współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2014 r.